Az infláció ellenére nem drágul a közösségi közlekedés

Annak ellenére, hogy több tényező is indokolná, mégsem várható drágulás a 2018-as évben a közösségi közlekedés területén. Hiába nőtt az infláció, hiába bővültek ki a fizetős pályaszakaszok, az árak nem változnak.

 

Több tényező is indokolná

Mint minden más ágazatot, a közösségi közlekedést is erőteljesen befolyásolják egyéb gazdasági változások. Jelen esetben az infláció növekedése és a fizetős autópályaszakaszok kibővítése adhatott okot arra, hogy attól tartson az utazóközönség, hogy a következő évben drágulás várható.

Az idei éves átlag 2,3 százalékos inflációja a következő évben várhatóan három százalék fölé kerülhet. Emellett az új év kezdetétől az M85-ös Csornát elkerülő második szakasza, valamint az M35-ös Debrecen utáni folytatásának első üteme fizetős pályaszakasszá válik, tehát ezen két útra való felhajtás is matricaköteles. Mindezek ellenére a Nemzeti Fejlesztésügyi Minisztérium úgy nyilatkozott a Világgazdaságnak, hogy a távolsági buszokkal, a vasúttal és a gyorsforgalmi utak használatával kapcsolatos jó szokását a tárca megtartja, tehát a 2018-as évben sem növelik az árakat ezeken a területeken.

Az elmúlt években nem voltak drágulások

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium nyilatkozatában azt is hozzátette, hogy az utazóközönség igényeit figyelembevéve az elmúlt években nem voltak díjemelések a közösségi közlekedés területein.

2010 februárjában volt egy jelentősebb drágulás, akkor a vasúttal és az autóbuszokkal rendszeresen közlekedők szenvedték el ezt az emelést, ugyanis abban az évben az alaptarifák megváltoztatásából kifolyólag a jegyek 15 százalékos, míg a bérletek 10 százalékos dráguláson mentek keresztül.

A közösségi közlekedés területén legutoljára 2012 januárjában volt még egy nagyobb növekedés, ekkor ugyanis az autópályamatricák árai emelkedtek meg, amelynek hátterében a forint-euró árfolyam változását kell keresni.

Nem drágulnak, sőt! Könnyebben, olcsóbban beszerezhetők

Amellett, hogy a 2018-as évben nem emelkednek az árak, még a kényelem és a kedvezmények fokozásáról is gondoskodott a tárca.

Így például az e-matricákat már a folyó év decemberében meg lehetett elővételben vásárolni, ami sokaknak igen nagy segítség volt.

Emellett a vasúthálózat jegyértékesítésének korszerűsítését támogatják igen nagy lépésekkel, ennek eredményeképpen ma már minden ötödik utas automatából vásárolja meg a menetjegyét. Ez december 10-től már honorálásra is került, hiszen minden önkiszolgáló automatából megvásárolt és nyomtatott jegy öt százalékkal olcsóbban vehető át. Az otthon nyomtatott jegyek, illetve az online letöltött, okostelefonon bemutatott jegyek kedvezményessége nem újkeletű dolog – a MÁV már 2013 óta ad három százalékos kedvezményt ezekre a jegyekre, azonban a jövőben ez a kedvezmény megnő, és már tíz százalékkal lesz olcsóbb a jegynek ilyen módon történő megvásárlása. A szolgáltatók egyes alacsonyabb kihasználtságú járataikra húsz százalékkal olcsóbban is kínálhatják az e-vonatjegyeket.

Dráguló Debrecen

A debreceni lakosok nem fogadhatták kitörő örömmel a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium nyilatkozatát, hiszen az ő esetükben már megfigyelhető a drágulás. A Debreceni Közlekedési Vállalat Zrt. ugyanis bejelentette, hogy négy év után 2018 januárjában emelkedés várható a közösségi közlekedésükben; pontosabban 2,41 százalékkal tervezik megemelni az árakat. A DKV Zrt. azt is elmondta, hogy a drágulás hátterében az infláció áll.

stat